
Bjørn Vidar
sin Opel er
filmstjerne.
Klarer du
å gjette
hvilken film
den er med i?
Emilie Westli Andersen
emilie@mittloten.no/954 70 299
Det er Hitlers sendemann Curt
Bräuer som blir fraktet i Linholt
sin Opel for å avlevere et ultimatum
til den norske konge og
regjering, et ultimatum som kongen
sier nei til 10. april. Bilen var
utlånt i to måneder for filminnspilling
den gangen for fem år siden.
– Jeg er litt stolt av det, smiler
Linholt. Han fikk selv være med og
kjøre bilen en dag på filminnspillinga,
men ellers måtte han
klare seg uten favorittbilen sin et
par måneder. Bilen kjører også
foran i rekka sammen med kongebilen
i flere scener i filmen. – Innspillinga
var i Elverum, Sørskogbygda
og Nybergsund, kan Linholt
fortelle, som synes at det er stas å
se bilen sin når han ser filmen.
Oppussing
Bilen er blank og fin i lakken. Det
har ikke kommet av seg selv.
Supersixen fant han på et delemarked
på Biri.
– Den stod til salgs der og da
22 FEBRUAR
bød vi på den. Vi fikk den til
den prisen selgeren ville ha.
Etter det ble det oppussing i
tre år, forteller Linholt. Som
du kan se på bildet under var
det behov for ny lakk. Ellers
var bilen i ganske god stand.
– Jeg har ikke manglet en eneste
del til den. Jeg tror de originale
lyspærene sitter i ennå, smiler
han. Det var helt tilfeldig at det
var akkurat Supersixen som ble
Linholts favorittbil. – Det var nok
bare helt tilfeldig, men jeg har blitt
mer og mer glad i den. Det er ikke
mange av den i Norge som jeg vet
om, sier han.
Det hjelper jo også på at dette
er den eneste bilen han ikke
får lov til å selge av kjerringa
si. For han har ikke bare en
bil. Nei, du kan nok bruke
noen flere fingre når du skal
telle antall veteransjusser hos
Linholt.
– Jeg har tre biler med skilt på,
men det står noen på vent her og
der, men jeg vet ikke hva det blir
til med dem, smiler han.
Det ble Opel
Opel Rekord Olympia 1955, Opel
Rekord Olympia 1959 og Opel
Supersix 1937 er Linholts tre på
rad. Men hvordan fikk han denne
interessen?
– Det begynte egentlig med at jeg
ble ødelagt i ryggen og ikke klarte
å jobbe mer. Da måtte jeg finne på
noe for å ikke bli helt gal. Det er
vel en 16-17 år siden jeg pussa opp
Supersixen nå, forteller han.
For de med bilinteresse og
kompetanse kan han fortelle at
den er en 2,5 liter rekkesekser med
54 hester. Supersixen har vært
med på mye rart.
– Det første vi ville gjøre var å
kjøre i 17.mai-toget.
Når han snakker om vi så er
det Oljeskvætten han mener.
De møtte velvilje hos
17.mai-komiteen og i 2008
startet de tradisjonen med
veteranbilkortesje i 17.maitoget
i Løten.
– Det første året var vi vel seks
stykker, forteller han, før han fortsetter:
– Vi har fått inntrykk av at
vi er velkommen i bybildet i Løten
denne dagen og nå er vi oppe i 130
deltakere.
Linholt og Supersixen var også en
av de første til å kjøre gjennom
den nye undergangen i Løten sentrum
sommeren 2019.
Kombinere to interesser
Det blir mest aktivitet med
veterankjøretøyene på sommeren,
men til ære for mittLØTEN.no får
Linholt start på den gamle
opelen. Den starter helt av seg
selv, i minus 22,9 grader!
– Det hadde jeg egentlig ikke helt
trua på, sier Linholt.
Han hadde satt motorvarmeren
klar, men den måtte ikke til pers.
Linholt er også glad i fotografere
og kombinerer gjerne interessen
for bil med interessen for foto.
Han har drevet fotoklubb i Løten
i 35 år og har alltid tatt mange
bilder på treffene til Oljeskvætten.
Han bestemte seg også for å få
tak i et kamera som var laget på
samme tid som Supersixen slik at
det kunne ligge i baksetet. Det ble
starten på en stor samling av ulike
kameraer. I skrivende stund har
han 550 (!) stykker.
Oljeskvætten har betydd mye
Linholt er en av ildsjelene bak
veteranbilklubben Oljeskvætten.
Den ble startet opp i 2007 og de
møtes første mandag i måneden.
– Jeg satt hjemme for meg selv og
hadde ikke kontakt med så mange.
Jeg har blitt kjent med veldig
mange folk med samme interesse
etter at vi dro i gang Oljeskvætten,
forteller Linholt. De er en enkel
klubb, uten medlemskap, men han
anslår at cirka 80 personer har
vært innom gjennom årene. Den
harde kjerne består av cirka 20-25
stykker. De er å se flere steder i
bybildet. I år har de kjørte rundt
i bygda både på 17.mai og 1.mai,
samt på arrangementet «Kultur på
hjul» i april 2020. Veteranbildag
har det også vært under «Sommer
i sentrum», samt at de deltar på
pultost- og akevittdagene.
– Det var 200 som møtet opp på
«Sommer i sentrum». Det var
suksess, sier Linholt.
Selv har han en sønn og ei svigerdatter
som også er bitt av veterankjøretøybasillen.
– Jeg har en Puch moped
som svigerdattera har lånt,
forteller han.
Barnebarna synes det er stas å
sitte på med bestefar i de
gamle bilene. Det er ikke bilbelter
i bilene, men når barna er tre år
gamle kan de sitte lovlig i baksetet.
– Vi kjører jo forsiktig med de
gamle bilene, så det er ikke mange
ulykker som jeg har hørt om,
avslutter han.
Gjennom året kommer
mittLØTEN.no til å presentere
ulike veterankjøretøyer.
Først ut er Bjørn
Vidar Linholt sin Opel
Supersix 1937-modell,
som har vært med i filmen
«Kongens nei».
OPEL: Bjørn Vidar Linholt har Opel - tre i tallet. Her kjører han Opel Supersix 1937-modell. FOTO: Emilie Westli
Andersen
PÅ REKKE OG RAD KLARE FOR VASK: Først i rekken: Opel Rekord Olympia
1955, andre i rekken: Opel Rekord Olympia 1959 og bakerst i rekken: Opel
Supersix 1937. FOTO: Bjørn Vidar Linholt